maanantai 15. huhtikuuta 2013

toimittaja Hannu Reime: SUOMALAINEN TAITEILIJARESIDENSSI JERUSALEMIIN



kuva Jaana Kanninen



30 vuotta vanha taiteilijoiden rauhanjärjestö Pand suunnittelee suomalaisen taiteilijaresidenssin perustamista Jerusalemiin. Residenssi olisi vuokrattu huoneisto, jossa yksi tai kaksi eri alojen taiteilijaa, kirjailijaa tai journalistia voisi työskennellä kuukaudesta muutamaan kuukauteen kukin vuorollaan. Residenssi sijaitsisi Itä-Jerusalemissa, joka on ollut Israelin miehittämä vuoden 1967 sodasta lähtien.


toimittaja Hannu Reime - kuva Kirsti Reime
Miksi Jerusalem?



Jerusalem (hepreaksi Yerushalayim, arabiaksi Al-Quds) on kaupunki, jonka vaiheet ulottuvat tuhansien vuosien taakse, sitä myyttisempään aikaan mitä kauemmaksi kaupungin historiassa mennään taaksepäin.



Viime vuosisadalla Jerusalemista tuli satoja vuosia kestäneen turkkilaisvallan hiljaiselon jälkeen yksi suurpolitiikan polttopisteistä. Maailmansotien välisenä aikana Jerusalem oli Britannian hallitseman ns. mandaatti-Palestiinan pääkaupunki. Brittivallan lähestyessä loppuaan YK:n yleiskokous esitti Palestiinan jakamista kahteen valtioon, joista toista hallitsisivat alueelle muuttaneet juutalaiset, toista Palestiinan arabit. Jerusalemista olisi jakosuunnitelman mukaan tullut kansainvälinen kaupunki.



Ensimmäinen Israelin ja arabivaltioiden välinen sota vuonna 1948 johti Jerusalemin jakamiseen. Kaupungin länsiosan valtasi uusi Israelin valtio, itäisen puoliskon brittien perustama Transjordania, joka samalla muutti nimensä Jordanian kuningaskunnaksi. Jerusalemin tunnetuimmat historialliset muistomerkit, muurien ympäröimä Vanha kaupunki mukaan lukien, tulivat Jordanian hallintaan.



Vuoden 1967 sodassa Israel valtasi Itä-Jerusalemin ja loputkin mandaatti-Palestiinaan aikoinaan kuuluneet palestiinalaisalueet. Israel on julistanut Jerusalemin jakamattomaksi pääkaupungikseen, mutta muut valtiot eivät ole sitä tunnustaneet. Ulkomaiden suurlähetystöt sijaitsevat edelleen Tel Avivissa. Palestiinalaisten tavoitteena on ratkaisu, jossa Jerusalem olisi kahden itsenäisen valtion, Israelin ja Palestiinan, yhteinen pääkaupunki.



Vuoden 1967 jälkeen Israel on laajentanut Jerusalemin kaupunkialueen rajoja ja asuttanut Itä-Jerusalemiin ja siihen liitetyille alueille parisataatuhatta juutalaista uudisasukasta. Kaikesta huolimatta Itä-Jerusalem on edelleen Palestiinan arabikulttuurin keskus. Sumūd, sitkeys, on sana, jolla palestiinalaiset kuvaavat asennettaan puolustaessaan maataan ja kulttuuriaan miehityksen raskaassa paineessa.



Taiteilijoiden ammatillisen työn ja samanaikaisen rauhantyön kannalta Jerusalem on ihanteellinen kohde residenssille. Kaupungin ainutlaatuinen historia ja monien kerrostumien kulttuuri tarjoavat luovalle työlle inspiroivan ympäristön, jonka kaltaista löytyy harvasta paikasta maailmassa.



Samalla Jerusalemissa voi myös osoittaa solidaarisuutta vaikeassa asemassa oleville palestiinalaisille. Yhteydenpito arabiaa puhuviin palestiinalaisiin taiteilijoihin ei olisi mikään este solmia vastaavanlaisia kontakteja hepreankielisiin israelilaiskollegoihin. Näin voitaisiin pieneltä osin edistää niitä pyrkimyksiä, joiden tavoitteena on Palestiinan arabien ja Israelin juutalaisten tasa-arvoinen rinnakkaiselo joskus tulevaisuudessa. 
Toimittaja Hannu Reime - kuva Kirsti Reime

                                                                         Hannu Reime

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti